نام كتاب: جهاد در قرآن.
نام نويسنده: آيه الله سيد حسن طاهرى خرم آبادى
تفسير آيات جهاد
از جمله مسائلى كه در قرآن از اهميت زيادى برخوردار است مساله جهاد است. جهاد از جهد و يا جهد به معناى طاقت و مشقت گرفته شده است.
راغب اصفهانى در مفردات مى گويد: الجهاد استفراغ الوسع فى مدافعه العدو؛ جهاد به نهايت رساندن تمام قدرت و توان است در دفاع از دشمن.
به هر حال، معناى جهاد، تلاش و كوششى است كه همراه با مشقت باشد. آيات قرآن نيز روشنگر همين معناست:
و وصينا الانسان بوالديه حسنا و ان جاهداك لتشرك بى ما ليس لك به علم فلا تطعهما(عنكبوت (29) آيه 8. )؛
انسان را سفارش نموديم كه با پدر و مادر به نيكى رفتار كند و اگر آنان تلاش و كوشش كردند تا تو را از راه صحيح توحيد به شرك گرايش دهند، پس آنان را فرمانبردار مباش.
با توجه به معنا و مفهوم گسترده جهاد، آن را به دو نوع جهاد با نفس يا خود سازى و جهاد با دشمن تقسيم مى كنند و در گفتار معصومان - سلام الله عليهم اجمعين - نيز به اين دو نوع جهاد اشاره شده است.
دو فصل جهاد با نفس و جهاد با دشمن در كتابهاى حديث وجود دارد و همان گونه كه جهاد و مبارزه با دشمن مشكلات و رنج و مشقت دارد، جهاد با هوى و هوسهاى حيوانى نيز رنج و دشوارى هاى فراوانى دارد.
آنانى كه خود را در مسير خود سازى قرار داده اند، تحمل مشقات را ضرورى مى شمارند؛ چرا كه ميزان موفقيت انسانها در مبارزه با دشمن، بستگى دارد به مقدار خود سازى و پشت پا زدن آنان به آنچه موجب پاى بندى انسان هاست. انسانهاى تن پرور و عافيت طلب، هرگز براى وارد شدن در صحنه نبرد آمادگى لازم را ندارد و چون هيچ هدفى جز منافع شخصى و كسب لذتهاى حيوانى و بهتر زيستن ندارند، از اين رو، هيچ گاه با عشق و شوق در ميدان مبارزه با دشمن پا نيم گذارند و خود را با خطر رو به رو نمى سازد.
انسان از خود گذشته اى بايد تا جان و مال خويش را در طبق اخلاص بگذارد و در راه الله جانبازى كند. و بر همين اساس است كه در كلام پيامبر (صل الله عليه و آله و سلم) جهاد با نفس، جهاد بزرگتر ناميده شده است.