انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی
صفحه 3 از 3 نخستنخست 123
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 22 , از مجموع 22

موضوع: امام علی علیه السلام و عرفان

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    میانگین پست در روز
    0.15
    نوشته ها
    625
    صلوات و تشکر
    297
    مورد صلوات
    1,565 در 587 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض امام علی علیه السلام و عرفان





    شاخصه ‏هاي عرفان امام علي(ع) در نهج البلاغه





    مقدمـه

    امروزه بازار عرفان در بسياري از كشورها، همچنين كشور ما داغ شده است و بسياري از جوانان حقيقت‌جو به دليل پایین بودن سطح آگاهي در اين زمينه دچار دام‌های افراد سودجویی شده‏اند كه احساسات پاك آنان را براي مقاصد شوم خود به بازي گرفته‏اند. از آنجايي كه بیشتر فرق انحرافي، عرفان خود را به زهد امام علی (ع) منسوب مي‏دانند، بررسي شاخصه‏هاي عرفان از ديدگاه امام علی (ع) امري ضروري است. آيا امام العارفين و الزاهدين تنها به عبادت و رياضت مي‏پرداخت و در اجتماع حضور فعّالي نداشت؟ يا اينكه او علم و حلم، جنگ و زهد، آخرت و دنيا، تعقل و عزت نفس و فقر و غنا را با هم يك جا جمع كرده بود و يك فرد با كامل‌ترين ظرفيت انساني‏اش بود؟ اصولاً اسلام براي كمال بشر، هدفي جز به فعليت رساندن تمامي استعدادهاي بالقوه‏اش ندارد و علی (ع) يگانة تاريخ در بهره‏مندي از تمام ظرفيت الهي‏اش بود. بر سالكان كوي حق است كه به امام خود اقتدا كنند و درس سلوك از او گيرند كه براي هدايت بشري بهترين راهنما و الگو است.


  2. کاربر زیر برای پست " مهدی " عزیز صلوات فرستاده:


  3. Top | #21

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    میانگین پست در روز
    0.15
    نوشته ها
    625
    صلوات و تشکر
    297
    مورد صلوات
    1,565 در 587 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض





    2. تقوی



    در تهذيب نفس دومين گام (پس از توبه) تقوی است.
    التّقي رئيس الاخلاق؛ تقوی، رئيس اخلاق است (حکمت 410، ص 520).

    3. صبر

    حضرت علی (ع) در بيان صبر (شكيبايي و تحّمل) مي‏فرمايد:‌
    الصبر صبران: صبر علي ما نكره و صبر عمّا تحبّ؛ صبر بر دو گونه است: صبر بر آنچه كراهت داري و صبر بر چيزي كه دوست داري (حکمت 55، ص 452).
    انسان‏ها عموماً در دو جايگاه دچار عدم شكيبايي مي‏شوند: اول، هنگام مصيبت يا بلا يا رخدادي كه خوشايند آن‌ها نيست كه اغلب زبان به ناسپاسي و شكايت مي‏گشايند و دوم، هنگامي كه يك خوشي يا رخداد خوشايند در انتظار آن‌هاست و گاهي براي رسيدن به آن حاضر مي‏شوند که مرتكب گناه يا خطا بشوند و براي به دست آوردن آن هر كاري را انجام دهند؛ بنابراين، حضرت علی (ع) صبر را دو گونه معرفي مي‏نمايد: صبر بر آنچه كراهت داري و آنچه دوست داري.
    پايه‏هاي صبر در نظر علی (ع) چنين است:‌
    و الصبر منها علي اربع شعب: ‌علي الشوق و الشّفق، و الزهد و الترقّب، فمن اشتاق الي الجنّه سلا عن الشّهوات و من اشفق من النار اجتنب المحّرمات و من زهد في الدنيا استهان بالمصيبات و من ارتقب الموت سارع الي الخيرات؛
    صبر بر چهار چیز است: ‌اشتياق، ترس، زهد و انتظار. پس هر كس مشتاق بهشت است، از خواهش‌هاي نفساني به دور است و هر كس از آتش دوزخ بهراسد، از محرمات دوري كند و هر كس در دنيا زهد ورزد، مصيبت‌ها را سبك شمارد و هر كس كه منتظر مرگ باشد، به سوي نيكي‌ها بشتابد (حکمت 31، ص 448).




  4. کاربر زیر برای پست " مهدی " عزیز صلوات فرستاده:


  5. Top | #22

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    میانگین پست در روز
    0.15
    نوشته ها
    625
    صلوات و تشکر
    297
    مورد صلوات
    1,565 در 587 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض







    نتيجه‌گیری


    عرفان را علم و ادراكي دانستيم كه از راه تزكية نفس و تصفية جان به دست مي‏آيد. از طريق سير و سلوك، مكاشفاتي بر عارف مي‏شود كه حقايق هستي را شهود مي‏نمايد.
    گفتيم بررسي شاخصه‏هاي عرفان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه امري مطلوب براي يافتن معيار عرفان سازنده و مثبت، از عرفان منفي و مخرب است. مهم‌ترين شاخصه‏هاي عرفان امام علی (ع) توحيد‌محوري و اخلاص در همة امور، ولايت‌مداري حول محور اهل بيت (ع) تلاش اقتصادي در كنار آخرت‌گرايي، حضور فعّالانه در اجتماع، جهاد عليه باطل، بها دادن به عقل، عزّت نفس و تهذيب نفس و تزكيه است.

       
    تبیان
       
    فهرست منابع
    1. قرآن كريم.
    2. نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتي.
    3. ابن ابي الحديد، عبدالحميد بن هبه (1379)، شرح نهج‌البلاغه، ترجمه محمود مهدوي دامغاني، تهران: نشرني.
    4. اسداللهي، يدالله (1384)، تجلي عبوديت در مقام معرفت، قم: صحيفة خرد.
    5. آمدي تميمي، عبدالواحد (1407 ق)، غررالحكم و دررالكلم، لبنان: مؤسسة الاعلمي للمطبوعات.
    6. انصاريان، علي (1357)، الدليل علي موضوعات نهج‌البلاغه، تهران: انتشارات مفيد.
    7. بهداروند، محمدمهدي (1357)، رواق سحر، بي‏جا: مركز مطالعات و تحقيقات جنگ نزسا.
    8. بيات، محمدحسين (1374)، مباني عرفان و تصّوف، تهران: انتشارات علامه طباطبايي.
    9. بی‌نام (1363)، معجم الفاظ قرآن كريم، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
    10. جعفري، محمدتقی (1358)، شرح نهج البلاغه، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    11. جوادي آملي، عبدالله (1372)، تحرير تمهيد القواعد (نوشته صائن الدين علي بن محمد التركه)، ويراستار حميد پارشا، قم: انتشارات الزهرا.
    12. دشتي، محمد (بی‌تا)، فرهنگ موضوعات كلي نهج البلاغه، قم: مؤسسه تحقيقاتي امیرالمؤمنين.
    13. راغب اصفهاني، ابي القاسم الحسين بن محمد، (‌1416 ق)، مفردات الفاظ قرآن، بیروت: دارالقلم.
    14. سعدي شيرازي، شيخ مصلح الدين (بی‌تا)، گلستان، (از نسخة محمدعلي فروغي)، بي‏جا: انتشارات جاويدان.
    15. شيخ الرئيس كرماني، عباس (1385)، طور تجلّي، قم: انتشارات عصر ظهور.
    16. صادقي ارزگاني، محمدامين (1384)، آموزه‏هاي عرفاني از منظر امام علی (ع)، قم: مؤسسه بوستان كتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم).
    17. عطار نيشابوري، محمدبن ابراهيم (1370)، تذكرۀ الاولياء (نسخة نيكلسون)، تهران:‌ انتشارات صفي عليشاه.
    18. كاشفي، محمدرضا (1384)، عرفان و تصوف، قم: دفتر نشر فرهنگ معارف.
    19. محمدي ري‌شهري، محمد (1379)، ميزان الحكمۀ، ترجمه حميدرضا شيخي، قم: دارالحديث.
    20. مطهري، مرتضي (1362)، انسان كامل، قم: دفتر انتشارات اسلامي.
    21. ناظم زادة قمي، سيد اصغر (1374)، علی (ع) آيينه عرفان، قم: انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم.
    22. ______________ (1375)، جلوه‏هاي حكمت (گزيده موضوعي كلمات امیرالمؤمنین-)ع قم: دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه.





  6. کاربر زیر برای پست " مهدی " عزیز صلوات فرستاده:


صفحه 3 از 3 نخستنخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

کانال ترجمه ی شهر نورانی قرآن

انجمن شهر نورانی قرآن محیطی پر از آرامش و اطمینان که فعالیت خود را از فروردین سال 1392 آغاز نموده است
ایمیل پست الکترونیکی مدیریت سایت : info@shahrequran.ir

ساعت 09:49 PM